סגור

ה-FBI התריע - ו-26 חשודים בהונאת פורקס נעצרו הלילה בת"א

המשטרה פשטה הלילה על משרדי חברת פורקס בחשד להונאה בעשרות מילוני שקלים כלפי אזרחים אמריקאים, שפותו להשקיע במטבעות דיגיטליים. מקורבים לחקירה: "הרבה כסף התגלגל שם, החברה פעלה באופן ממודר. סוכני השיווק הישראלים פעלו מהארץ ועקצו הרבה מאוד אמריקאים"

26 חשודים בהונאת פורקס בהיקף עשרות מיליוני שקלים נעצרו הלילה (ד') בפשיטה של המשטרה על משרדי חברת פורקס בתל אביב. זאת במסגרת מבצע מעצרים מתואם, "חובק עולם", כפי שמגדירה זאת המשטרה, במסגרתו בוצעו במקביל מעצרים במדינות נוספות על ידי רשויות אכיפה בחו"ל.
הפשיטה התקיימה בשעות הלילה, השעות בהן פועלת החברה ממשרדיה בתל אביב לגיוס לקוחות אמריקאים להשקעה במכשירים פיננסיים, שהתגלתה כתרגיל עוקץ. ההתרעה הראשונית הגיעה לגופי האכיפה בישראל מה-FBI, בעקבות תלונות רבות שהגיעו לרשויות בארה"ב מצד אזרחים שנפלו קורבן להונאה.
בעקבות זאת, בחודש האחרון התנהלה חקירה סמויה במפלג ההונאה של מחוז תל אביב, בשיתוף ה-FBI, במסגרתה נבדק החשד שקבוצת ישראלים מבצעים הונאה בהיקפים נרחבים כלפי עשרות אזרחים אמריקאים, במסווה של עסקאות פיננסיות במטבעות דיגיטליים – ביטקוין, אתריום ועוד.
בין השאר החשד הוא כי נמכרו מוצרים פיקטיביים ללקוחות האמריקאים, וכי לאחר שהחברה קיבלה את התשלום עבורם היא לא סיפקה אותם בתמורה. בין החשדות שיוחסו לחשודים: מרמה והלבנת הון.
דפוס הפעולה של החשודים כפי שעלה בחקירה, דומה להונאות רשת ופורקס שהכרנו בעבר: פתיחת אתרי אינטרנט, שיווק אגרסיבי הכולל הצעות השקעה מפתות ללקוחות בחו"ל עם הבטחה לרווח קל, שיחות מכירה מטלפנים, רווח מהיר שבו "זוכים" המשקיעים על השקעה נמוכה יחסית במטרה לטעת בהם אמון – ואז פיתויים להשקיע סכומים גבוהים בהרבה, כאשר הם בטוחים שמטבעות הקריפטו בהם הם משקיעים יניבו להם שוב רווחים נאים.
אולם, בשלב הזה האתר והחברה נסגרו – ונפתחו כנראה שוב בשמות אחרים כדי לטשטש את העקבות - והעוקצים נעלמו, בעוד הלקוחות איבדו את כספם, ללא יכולת לאתר את החברה או הכספים שהשקיעו.
חלק מהחשודים שוחררו בתום חקירתם, בעוד שני בכירים בחברה שנעצרו, בשנות ה-30 לחייהם, צפויים להיות מובאים בהמשך היום להארכת מעצר בבית משפט השלום בתל אביב.
אחד החשודים בפרשה הוא דמות מוכרת במקצת בקהילייה העסקית, לאור העובדה שלפני כמה שנים גייס ביחד עם שותפים כספים מקרנות הון סיכון וממשקיעים פרטיים לסטארט-אפ שהקימו.
החשוד המרכזי המוכר מיוצג בידי עו"ד אייל אוחיון, שהכחיש את החשדות נגד מרשו. החשוד המרכזי השני, המיוצג בידי עורכי הדין שחר חצרוני ותמיר סננס, מכחיש גם כן את החשדות המיוחסים לו.
המשטרה מסרה הבוקר שלצד זיהוי מערך ההונאה המורכב, שכולל יותר מ-20 ישראלים שעבדו בחברה, בלשי יחידת ההונאה במחוז תל אביב ויחידת מג"ב שחר 101 איתרו במהלך החקירה הסמויה את המשרד בתל אביב ממנו בוצעו עסקאות העוקץ כלפי המשקיעים האמריקאים.
הפשיטה שנערכה בלילה על משרדי החברה הפתיעה את העובדים ששהו במקום ועסקו בפעילות השוטפת, הנחשדת, כאמור, כמרמתית. בין השאר תפסה המשטרה במקום את כל הציוד – מחשבים, אמצעי אחסון דיגיטליים ומסמכים - וחוקרי המשטרה מקווים שיוכלו להפיק מהמידע הרב ראיות נוספות כנגד החשודים אודות מנגנון ההונאה לכאורה.

"ערבבו ועקצו שם הרבה משקיעים אמריקאים"

חברת הפורקס נהגה לגייס לעבודה צעירים דוברי אנגלית תוך הבטחה לשכר גבוה ובונוסים על הצלחה, וזאת כדי למכור ולשווק ללקוחות האמריקאיים את המכשירים הפיננסיים.
"סוכני השיווק הישראלים 'ערבבו' ועקצו הרבה משקיעים אמריקאיים. הרבה מאוד כסף התגלגל שם, השרתים הם בחו"ל, הכל היה מפוצל בכל העולם", אומר לכלכליסט גורם שנחשף לפרטי החקירה.
החברה, לפי גורמים שנחשפו לפרטי החקירה, פעלה באופן חשאי וממודר מאוד, כפי שסיפרו בחקירתם עובדים שנעצרו אתמול. החוקרים ניסו להבין מכל אחד מהעובדים כיצד פעלה שיטת ההונאה. חלק מהעובדים הלו, אשר יוצגו בין השאר בידי עורכי הדין בנימין מלכא ואלון אייזנברג, הכחישו כי ידעו שהפעילות המתבצעת היא הונאה - והם שוחררו כבר בתחנת המשטרה.
לדברי אחד הגורמים שנחשפו לפרטי החקירה, אחד המנהלים שנעצרו בפשיטה הסתבך בעבר עם רשויות החוק. בנוסף נבדק חשד כי אחד מבעלי החברה נמלט מהארץ.