אלימות במהלך אימון: מפקד פלוגה נחקר השבוע בחשד שתקף פיזית לוחמת שכפופה לו, בתרגיל קרב מגע. במצ"ח בודקים חשד לאירוע אלים אחר שבו היה מעורב הקצין סביב פעילות מבצעית שהתרחשה לאחרונה. על פי גורמים צבאיים, נבחנת השעייתו מצה”ל.
האירוע התרחש ביחידה מעורבת הכוללת לוחמים ולוחמות. אז, על פי החשד, הקצין הורה לפקודתו להצמיד את ידיה לגופה כדי להיערך לתקיפתו במסגרת האימון. היא, לפי העדויות, האטה בתגובתה, והמ"פ היכה אותה בעוצמה בפניה. לוחמים אחרים שהיו עדים למקרה החריג דיווחו על כך, ובעקבות הפנייה נפתחה חקירת מצ"ח.

הקצין טען בחקירתו כי לא התכוון להכאיב ללוחמת. החיילת טופלה במקום ולא נזקקה לפינוי, אך הלוחמים העידו כי התנהלותו של המ”פ, שמוערך בחטיבה, הייתה מוגזמת ואלימה, ויכלה להסתיים גם בפציעת הלוחמת. אחד החיילים הגדיר זאת בעדותו כ”פצצה שנתן המ"פ לפניה של הלוחמת".
מצה"ל נמסר: "בעקבות תלונה שהתקבלה נפתחה חקירת מצ"ח. בסיום החקירה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית". סנגורו, עורך הדין בנימין מלכא, מסר בתגובה: “מדובר בקצין מקצועי ואיכותי אשר נקלע לסיטואציה הזויה ולחשדות שהקשר ביניהם לבין המציאות מקרי בהחלט. לכל היותר מדובר בטעות במהלך תרגיל ותו לא. צר לי שיש מי שמבקש לחרוץ את גורלו כבר בשלב זה. אני סמוך ובטוח שהעניין יתברר כלא כלום”.
במקביל, בצה"ל ממשיכים בחקירת הקטטה הפיזית והמילולית במוצב בחברון בין סגן מפקד חטיבת יהודה, קצין בדרגת סגן אלוף, לבין לוחמים במוצב חרסינה, ביום שני. הורים ללוחמים טוענים כי לפחות שלושה מהם קיבלו הודעה שיועמדו לדין משמעתי, ומודיעים: אם ילדינו ייכנסו לכלא, נתכנס למחאה במוצב בחברון. "הם בסך הכל מילאו את הפקודה שניתנה להם, נגרם להם עוול". לטענתם, הסמח"ט, שהיה מעורב גם הוא בחילופי המהלומות, לא ייענש.
עו"ד בנימין מלכאעו"ד בנימין מלכאצילום: איליה ברג
"יש לציין שזה לא אירוע האלימות הראשון של הסמח"ט", טוענים ההורים במכתב שכתבו, ובו תיארו באופן מפורט את חלקו של הקצין הבכיר בקטטה ואת תגובותיו האלימות. "יש תיעוד מצולם בחמ"ל החטיבה, אך הסמח"ט נתן פקודה לחיילים בבסיס שמי ששולח סרטון מהאירוע מקבל עונש".
הקטטה התפתחה בעקבות סירוב הלוחמים לאפשר לסמח"ט להיכנס למוצב עם קצין נוסף – שיום לפני כן גידף את סגן מפקד הגדוד, וכינה אותו "גולנצ'יק ערס". מח"ט גולני, אל"מ יאיר פלאי, כתב באיגרת לחיילים: "אני מצפה מכם להשתמש בכוח רק נגד אויב ולא חלילה בתוכנו. נפעל תמיד לאור ערך הרעות והאחווה". מצה”ל נמסר: “האירוע עודנו מתוחקר, באופן מעמיק, יסודי ובצורה הנהוגה בכל תחקיר בצה”ל. התחקיר טרם סוכם ועל כן טרם הוחלט על ענישה כלפי המעורבים. צה”ל רואה בחומרה כל גילוי אלימות ומתייחס לכך בהתאם”.